top of page
  • Foto van schrijverDaphne Helvensteyn

De weg naar meer vertrouwen

Bijgewerkt op: 7 jun. 2023

Meer tijd voor jezelf nemen, je niet zo laten meeslepen met de drukte om ons heen. Veel mensen om mij heen hebben deze wens. Na mijn post over over-vloed kwam daarom een vriendin naar me toe met de vraag hoe ik nu zoveel vertrouwen heb gekregen in de natuurlijke flow van het leven. Ik kan daar heel snel "Door de connectie met de natuur" op antwoorden, maar ik weet ook wel dat vertrouwen wat meer 'voeten in aarde heeft', dan alleen dat.



Ik heb er dan ook een aantal mokken thee voor nodig gehad om enigszins tot een antwoord te komen. Want ja, hoe doe ik dat nu, vertrouwen?


Vertrouwen dat het leven me geeft wat ik nodig heb, is namelijk niet zo makkelijk. Zeker niet in een wereld die me vooral leert dat ik persoonlijk tekort schiet, er niet genoeg is voor iedereen en ik dus vooral hard moet werken om genoeg te hebben voor nu en later.


Ik kwam tot de conclusie dat er niet een eenduidig en simpel antwoord is. Ten eerste is iedereen anders, ten tweede is het zo makkelijk gezegd. Vertrouw op mij, vertrouw op jezelf, vertrouw in je intuïtie, vertrouw op je hart. Maar waar bestaat vertrouwen eigenlijk uit?


Tijdens mijn overpeinzingen kwam ik op een aantal stappen die ik heb genomen en belangrijk bleken in het groeien van mijn vertrouwen op het leven.



Deze stappen bespreek ik graag apart, over elk kan ik namelijk wel een heel hoofdstuk schrijven. Vandaag wil ik het hebben over de deur naar meer vertrouwen.


Want ondanks dat deze stappen je ver brengen, kom je er pas als je deze deur ook durft te openen. Dat dat geen makkelijke taak is, merkte ik de afgelopen weken maar weer eens, toen ik voor de zoveelste keer met mijn neus er pal voor stond.


Om mijn dagelijkse koekje bij de thee te verdienen schrijf ik allerhande teksten voor websites. Om te leven heb ik niet veel nodig, maar om mijn werk te doen zijn er drie dingen belangrijk: een goede Wifi verbinding, elektriciteit en een vlot werkende computer. 


Wil het geval dat sinds mijn laatste post er nu net elke keer aan een van deze dingen schortte.


Eerst doet de Wifi het niet (blijken we een knopje op de router ingedrukt te hebben die de WLAN uitzet), daarna valt de elektriciteit uit (we zitten hier op zonnepanelen en het was even uitzoeken waar het probleem zat) en toen bedacht mijn laptop om op standje vakantie te gaan. 


Mijn eerste reactie was, controle. Want er sloeg toch wat paniek in. Toen bleek dat ik er echt niets aan kon doen was mijn tweede reactie...


Boosheid.


Op mijn laptop die er uiteindelijk helemaal mee stopte, mijn volle theemok die omviel, de paal die de grond niet in wilde, de trap die niet tegen de boom bleef staan, de poes waar ik over struikelde...


Totdat na twee weken vechten tegen alles en iedereen het Nieuwe Maan werd. Nieuwe maan is het moment van loslaten en opnieuw beginnen. Deze nieuwe maan stond in het teken Maagd en, vertelde iemand me, vroeg me om vertrouwen te hebben in de natuurlijke gang van zaken.


Dus...


"Je wint aan kracht, moed en vertrouwen bij elke ervaring waarin je beslist jouw angst in de ogen te kijken." – Eleanor Roosevelt

De deur naar meer vertrouwen openen is in essentie een thee gaan drinken met wat je tegenhoudt dat vertrouwen te hebben. En die blokkades komen meestal voort uit Angst.


Het beste wat je kan doen is stoppen, adem halen en voelen waar de angst zit. Die in de ogen kijken op een manier waarop je een vriendin zou aankijken in haar moment van paniek en vragen: "Wat wil je me vertellen en wat heb je nodig?"


Daar zat ik dan, nog maar eens met mijn angst aan een goede kop thee, te voelen waar ze vandaan kwam en zien of ik haar kon helpen. Ik voelde mijn angst vooral op mijn borst, ergens tussen mijn hart en mijn keel. Het was de angst geen geld te hebben om 'vooruit te komen in het leven', daardoor geen controle te krijgen over mijn toekomst en dus veel langer dan gewenst afhankelijk te zijn van anderen.


De eerste stap naar vertrouwen is met deze gedachtes en gevoelens te gaan zitten. Een moment te nemen ze echt te voelen, horen en erkennen. Dat is wat 'in de ogen kijken' namelijk is. Het is geen gevecht, ontkenning of om-denken. Het is ze Zien. Zoals ze zijn.


Heb ik gekregen wat ik wil? Nee. Heb ik een stap gezet naar een meer onafhankelijke toekomst? Niet per se. Mijn angsten zijn er ook nog steeds, maar de controledrang is weg. Ze hoeven immers niet meer zo hard te schreeuwen om gehoord te worden en dat levert een hele hoop ontspanning. Een ontspanning die ruimte geeft aan oplossingen die ik in het moment van paniek niet had kunnen bedenken.


Een vriend bood aan mijn laptop gratis te reviseren, ik heb een tijdje in het kantoortje van de buren mogen werken, een heel lang verlengsnoer is ook een oplossing en het blijkt dat je met vijf liter olijfolie best een dienst kan betalen. Al met al een mooie uitkomst van een intens theemoment, vind ik zelf.


Liefs,

Daphne


Trouwens, welke angsten zou jij wel eens op de thee willen vragen?


Dit is de eerste in een verdiepende reeks van zeven posts. Meer leren accepteren is de volgende stap die je kan zetten naar meer vertrouwen. Deze post vind je hier en die gaar over Accepteren. Wil je zeker weten dat je mijn nieuwste posts niet mist, schrijf je dan in via de schrijf-je-in-tab bovenaan of het formulier hieronder.

28 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven
inschrijven blog.jpg

Leuk, je reist mee!

Ik ben Daphne

 

Met een theelepel vol compassie pen ik hier mijn gedachtes en gevoelens over onze wereld neer. Maar hier vind je geen zoete koekjes en wollige small talk. Ook krijg je mijn columns niet op een vast moment in je digitale brievenbus.  

 

Ik neem ik je namelijk mee naar donkere dieptes, naar de plaatsen waar niet zo velen durven gaan. En deel ik met jou de eigen-wijsheid die ik daar vond. 

​

Ben je er klaar voor?

 

Reis dan met me mee. Vul hieronder je e-mailadres in en verken met mij een andere kant: van jezelf, de ander, de wereld.

​

Ik zie je daar!

bottom of page