top of page
  • Foto van schrijverDaphne Helvensteyn

Lenteschoonmaak

Bijgewerkt op: 20 aug. 2022

De lente komt eraan. En dat nodigt altijd uit voor een flinke schoonmaak. Niet alleen in huis en in de tuin, ook je geest kan soms een schoonmaakbeurt gebruiken. Oude en stoffige gedachtes mogen de deur uit, zodat er weer nieuwe inzichten binnen kunnen komen. De frisse energie van de lente helpt je daarbij.



Ken je dat gevoel? Dat de ramen wagenwijd open moeten, het volume op maximaal gaat en je overal de bezem doorheen haalt? Het gevoel dat die suffe, duffe en saaie energie van de winter de deur uit mag?


Dat heet dus de lenteschoonmaak. Opruimen om ruimte te maken zodat er een nieuwe en frisse energie mag binnenkomen.


"De beste manier om erachter te komen wat we echt nodig hebben, is door ons te ontdoen van het onnodige." - Marie Kondō

Hier in de velden is goed te merken dat de lente er aankomt. De laatste bomen worden gesnoeid, de wijngaard bijgeknipt en de snoeisels verbrandt. Maar wat hier echt de lente aankondigt, is de jaarlijkse schoonmaakbeurt van de acequia, het eeuwenoude irrigatiekanaal. Zodra de amandelbomen in de bloei staan, gaat mijn lief dagenlang de bergen in, met een groep mannen modder scheppen, struiken maaien en obstakels verwijderen. Zodat in een week of wat het heldere bergwater weer over de velden kan vloeien.


Dat is de energie van de lente. Een energie die stroomt. Die een impuls geeft voor groei en voor verandering.


De lenteschoonmaak is een mooi moment om je van binnen ook te ontdoen van het onnodige. Van het laagje stof dat over je leven is gaan liggen tijdens de rustige periode in de winter. Of de modder die is achtergebleven omdat je al veel langer de tijd niet hebt genomen om je binnenwereld eens een goede poetsbeurt te geven. De sprankelende energie, vol beloftes en wil, helpt je soms net even dat zetje te geven.


"Ik heb nog nooit een levenstransformatie gezien die niet begon met een persoon in kwestie die eindelijk genoeg kreeg van zijn of haar eigen onzin." Elizabeth Gilbert

Voor mij was de lente vier jaar geleden het moment waarop ik me committeerde aan 'de waarheid'. Ik beloofde geen leugens meer te vertellen, niet tegen anderen maar vooral niet tegen mijzelf. Daardoor kon ik niks anders meer dan de bezem door mijn innerlijke wereld halen. Door uitermate eerlijk te zijn moesten alle overtuigingen, meningen en gedachtes tegen het licht en vergeleken worden met mijn diepste normen en waarden. En wat de standaard niet haalde, moest eruit.


Het mooie van die beslissing is dat ik steeds duidelijk zag wat belangrijk voor me is. Dat ik elke keer weer een stapje dichter bij mezelf kom, bij die zelf waar ik het beter mee kan vinden. Daar moest ik de tijd voor nemen en wat moed voor vinden, maar het schenkt me zoveel helderheid, creativiteit en plezier.


Ik heb dat moment nu ook met mijn blog.


De energie stagneerde een beetje. Ik had het gevoel dat ik mijzelf steeds aan het herhalen was. Het werd tijd om de inhoud eens tegen het licht houden en vergelijken met de richting die ik had gekozen. Wat zeg ik, ik moest zelfs die richting heroverwegen. Het was alsof ik er eens een flinke wind doorheen moest laten gaan.


Dus ik heb wat ramen opengezet, de stofdoek gepakt en her en der wat dingen verplaatst en verandert. Ik moest het onnodige overboord gooien om dat wat ik echt wil de ruimte te kunnen geven. Zo zijn er dus een paar posts gesneuveld en naar het archief gestuurd, hebben foto's de tweede edit niet gehaald en zijn er wat linkjes weggeveegd. En nu zijn de dingen weer veel duidelijker.


Maar tijdens het doorlezen van mijn oudere posts herontdekte ik ook weer wat pareltjes, die wel even afgestoft en opgepoetst moesten worden, maar absoluut het herlezen waard zijn.





Om de lente te vieren en terug te kijken op (bijna) een jaar lang bloggen, heb ik dan ook een kleine top 5 van favorieten gemaakt.


#1 Nee is een volle zin

De tijd nemen voor jezelf, ruimte creëren voor wat jij wilt en je grenzen stellen, begint met een klein woordje. Nee. Maar een nee komt niet altijd van nature. Hoe dat zit onderzocht ik in deze post en velen lazen met mij mee. Ga naar post...


#2 Thee-tijd

De blogpost waar alles mee begon. Ik heb hem wat gepimpt en aangepast aan de nieuwe mij. Thee drinken is nog steeds de tijd nemen voor mijzelf. En waarom dat zo is, dat leg ik je hier eventjes haarfijn uit. Ga naar post...


#3 Time-out

Nog een pareltje van het eerste uur en nog steeds heel actueel, wat blijkt uit het feit dat het een van de best gelezen posts is. Een time-out is soms even nodig om weer je richting te vinden of gewoon weer op adem te komen. We 'rekken' onszelf soms zo ver uit dat stoppen het enige juiste antwoord is. Ga naar post...


#4 Vertrouw je gevoel

Na zeven posts over vertrouwen geschreven te hebben, stuitte ik aan het einde van het jaar op een belangrijke eigenschap die we vaak maar 'even' over het hoofd zien. Voelen. Deze post zorgde bij mijzelf voor het opnieuw kalibreren van mijn richting. Ik was namelijk een ding een beetje kwijt geraakt, plezier. Ga naar post...


#5 Plezier

Tijdens het herlezen van deze post, merkte ik waar ik in mijn eigen leven en vooral het schrijven het plezier begon te missen. Ik volgde voor de lol mijn eigen tips een keertje op, verdiepte me nogmaals in wat het 'volgen van je blizz' ook al weer betekende en kan nu weer met veel meer plezier in de pen kruipen. Ga naar post...


Zo zie je maar weer, door de stof en muffe lucht de deur te wijzen, heb ik hervonden wat ik een beetje verloren was en kan ik me weer beter richten op daar waar ik heen wil. Na twee maanden poetsen kan ik zeggen dat er ruimte is voor een nieuwe visie.


Ik geloof namelijk dat we alles wat we nodig hebben in onszelf kunnen vinden. Maar voor die zoektocht, daar moeten we wel de tijd en de ruimte nemen.


Hier op mijn blog wil ik een plek creëren die je inspireert om bij jezelf op de thee te gaan en te ontdekken wat voor een rijke binnenwereld we eigenlijk hebben. Ik wil de warmte, de rust en de inzicht bieden om dat allemaal ook gewoon te laten zijn. Ik wil je meenemen naar een wereld vol compassie, vriendelijkheid en schoonheid, met name voor jezelf, waarin stil staan, de tijd nemen en je verwonderen heel gewoon zijn. Ga je mee?


Tot die tijd wens je veel (her)leesplezier!


Liefs

Daphne


Trouwens, wat zou jij tijdens een lenteschoonmaak heel graag de deur uit doen?


32 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven
inschrijven blog.jpg

Leuk, je reist mee!

Ik ben Daphne

 

Met een theelepel vol compassie pen ik hier mijn gedachtes en gevoelens over onze wereld neer. Maar hier vind je geen zoete koekjes en wollige small talk. Ook krijg je mijn columns niet op een vast moment in je digitale brievenbus.  

 

Ik neem ik je namelijk mee naar donkere dieptes, naar de plaatsen waar niet zo velen durven gaan. En deel ik met jou de eigen-wijsheid die ik daar vond. 

Ben je er klaar voor?

 

Reis dan met me mee. Vul hieronder je e-mailadres in en verken met mij een andere kant: van jezelf, de ander, de wereld.

Ik zie je daar!

bottom of page