top of page
  • Foto van schrijverDaphne Helvensteyn

Positieve Verhalen

Bijgewerkt op: 20 aug. 2022

De huidige staat van de wereld is niet altijd behulpzaam voor mijn innerlijke stilte. Ik kan er soms best boos om worden en het vertrouwen in de mensheid verliezen als ik zie wat wij elkaar, de dieren en de natuur aandoen. Maar ook al is boosheid een emotie die er best mag zijn, maakt het me ook heel onrustig. Want hoe graag ik het ook wil, ik kan in mijn eentje niet de wereld redden.




Op zulke momenten denk ik dan: "stikken jullie allemaal maar" en heb ik de grote behoefte me op te sluiten in mijn kleine caravan en me voorlopig niet meer te vertonen. Maar ja, dat is ook zoiets. Ik ben namelijk ook van mening dat, om de wereld een beetje beter te maken, ik in ieder geval met een voet in de maatschappij moet blijven staan.


En met de andere voet...?


Met de andere voet sta ik het liefst al in de wereld die ik graag zou willen zien.


Dat klinkt heel dromerig en naïef, maar stiekem is het verre van dat. Laat het me je uitleggen.



Follow your Joy


Ik wil geloven in de goedheid van de mensen en dat we de mogelijkheid hebben om uit deze rare periode in onze geschiedenis te komen. Ik wil geloven in het creëren van een 'nieuwe aarde' waar iedereen en alles het goed heeft en waar iedereen en alles in zijn kracht staat.


"Ik wil leven in een wereld die hunkert naar diversiteit en die dat actief aanmoedigt voor het welzijn van iedereen." - anoniem

Dat is een van de redenen waarom ik al jaren geen tv kijk en niet naar het nieuws luister. Ondanks dat ik het belangrijk vind om te weten wat er in de wereld omgaat, ga ik er liever op mijn eigen manier mee om. Als er iets belangrijks is gebeurd, dan hoor ik dat toch wel. Is het niet via de sociale media, dan wel via een vriend of familielid.


Wat ik dan doe, is er even bij stil staan, mijn emoties over het voorval voelen, het mijn liefde sturen en weer aan de slag gaan met mijn eigen leven.


Dat klinkt egoïstisch, maar ik geloof heilig in positieve energie en ben ik kieskeurig met wat ik mijn energie geef. Wat ik aandacht geef, groeit. Dat is wat mijn groentetuin me leert, dat is wat de natuur me laat zien. En dus geef ik iets wat ik wel wil meer aandacht en laat ik dat wat ik niet wil links liggen.


En een van die dingen die ik dan ook links laat liggen is het doemscenario en de eeuwige herhaling van traumatische gebeurtenissen. Ze halen mijn energie naar beneden en geven me alleen maar het gevoel dat ik er zelf niets aan kan doen. Ik ga ervan uit dat de wereld meer gebaat is bij een positief ingestelde Daphne, dan een Daphne die alleen maar het 'slechte van deze wereld' ziet. Zeg nou zelf, met wie zou jij het liefste een thee drinken?



Zoek de positieve instelling


Afgelopen week sprak ik toevallig met mijn vriendin Nicole over ons bouwproject, een tiny house, dat ik met vallen en opstaan aan het afmaken ben. Het hele verhaal was nieuw voor me, maar ik heb me er ingestort en ben aan de slag gegaan. Onze chat herinnerde me aan mijn eigen interne Pippi:


"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan." - Pippi Langkous

En die instelling spreekt me wel aan. We zijn soms zo in angst over hoe de wereld gaat, over dat we er zelf niets aan kunnen doen en over dat we nooit een eerlijke wereld zullen krijgen. Maar als we allemaal eens zoals Pippi gewoon doen, gewoon geloven en er gewoon voor gaan dan komen we er heus wel.


En gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. Toen ik er naar op zoek ging, met wat energie en naïeve moed, kwam ik dus wel degelijk positief nieuws tegen. En dat wil ik graag met jullie delen: de wetenschap dat de wereld zo slecht nog niet is. Hieronder geef ik je 5 tips voor positieve initiatieven die bij mij een brede glimlach op mijn gezicht toveren, ook, of juist als, ik het even niet meer zie zitten.



Embercombe

Embercombe kwam ik tegen opzoek naar een online cursus over bio-constructie, voor mijn tiny house project. Ze hebben een hele reeks aan interessante online cursussen, ook over vergeten technieken zoals manden maken. Embercome is gesitueerd in Dartmoor in het Verenigd Koninkrijk en is een landgoed van een halve hectare, waar ze op dit moment aan het pionieren zijn met het laten verwilderen van delen van het landgoed. Het is opgericht met de intentie een plek te bieden waar je je wilde, authentieke zelf weer terug vindt, van waaruit je beter van dienst kan zijn voor alle levende wezens hier op aarde. Eenzelfde soort project dat ik via Instagram volg, is Finca Morpho. Van hun berichten word ik altijd weer blij, wetende dat wij als mensen echt in samenspel met de natuur kunnen leven.


 

Treesisters

Ik ben al een tijdje 'lid' van dit goede doel en dat zonder elke maand een donatie te doen. Dat is namelijk het bijzondere aan deze grote groep vrouwen en een paar tree-brothers. Deze organisatie verzorgt naast hun herbebossingsprojecten ook online bijeenkomsten tijdens volle maan, ontmoetingen met inheemse volken en ikzelf doe nu alweer voor het derde seizoen mee met een creatieve cursus. Dit gebeurt allemaal in de Treesister Nest, klinkt dat al niet geweldig? Het doel van Treesisters, en hun oprichtster Claire Dubois, is om herbebossing het 'nieuwe normaal' te maken en van een consumerende cultuur naar een herstellende cultuur te gaan. Zo hebben we samen al meer dan 19 miljoen bomen in onder andere Brazilië, Borneo, Kameroen, India, Kenia, Mozambique, Madagaskar, Nepal en West Papoea geplant en tegelijk promoten we ook vrouwelijk leiderschap in die gebieden.


 

Water Bear

Misschien 'binch' jij een aantal uur je favoriete serie op Netflix, ik nestel me graag op de bank met Water Bear. Dit platform, waar je je gratis voor aanmeldt, is toegewijd aan een positieve toekomst voor onze planeet. Ze geloven in de kracht van verhalen en gebruiken die om een verschil te maken in de wereld. En deze verhalen zijn echte lift-me-ups. Een tijdje geleden bijvoorbeeld, in een donker moment, bekeek ik de documentaire over Forest Coffee, koffie die groeit zoals het hoort, in het bos. De passie en toewijding van deze koffieboeren, niet alleen voor de balans tussen cultiveren en natuur, maar ook tussen geld verdienen en goed betaalde werkers, liet mij letterlijk huilen van geluk. Je vindt er positieve verhalen over klimaat acties, biodiversiteit, duurzaamheid, samenleven en natuur. Ik zou zeggen, neem er eens een kijkje.


 

5media

Nog niet zo lang geleden kwam ik via Instagram deze website tegen. Het is een initiatief vol projecten van mensen die in hun kleine hoekje van deze wereld een groot verschil maken. Maar het is ook een samenwerking, een website bedoeld om te co-creëren, om doeners en denkers bij elkaar te brengen en zo positieve veranderingen teweeg te brengen. Met hun slogan, de kracht van velen, werkt 5 dan ook als een soort van broedplaats, waar voor de bedachte ideeën ook middelen en financiering kan worden geregeld. Ik volg op dit moment hun nieuwsbrief, waarin nieuwe podcasts en artikelen over inspirerende mensen en hun projecten worden uitgelicht. De website ziet er prachtig uit, met goed opgebouwde verhalen. Een lust voor het oog en voor het hart.


 

Words are Vibrations

Ik ben niet veel op sociale media, want ik heb er namelijk een haat-liefde verhouding mee. Maar op Instagram volg ik een paar personen die ik dagelijks even check. James McCrae is er daar eentje van. Met zijn Instagram profiel @wordsarevibrations weet hij met zijn humor, zijn uitspraken, foto's en tekeningen je weer even aan het lachen te maken. Zoals zijn profiel naam al zegt, gelooft hij in de kracht van woorden. Ook woorden zijn energie en de vibratie van onze (innerlijke) stem bepaalt hoe we een bericht overbrengen of ontvangen. Dan kun je maar beter positieve woorden gebruiken, vindt James. En dat doet hij vol overgave en met veel plezier. Soms met een beetje sarcastische humor, weet hij altijd weer de negatieve angel uit een nieuwsfeit te halen.


"Vreemde tijden vragen om rare mensen. Beschouw dit als je toestemmingsbewijs om de meest radicale authentieke versie van jezelf te worden." - James McCrae

En dan kijk ik nieuwsgierig uit naar dit nieuwe initiatief: The New Earth School

Deze school voor 'change makers' belooft een wereldwijde gemeenschap te worden die gaat pionieren op het gebied van nieuwe, duurzamere manieren om op onze aarde te wonen. Ook dit platform zal leden en experts samenbrengen om samen nieuwe projecten op te starten. Ik kan bijna niet wachten op de e-mailbox vol inspiratie.



Doe als Pippi


Door deze en nog veel meer inspirerende projecten, platformen en mensen, vind ik mijn innerlijke rust terug en geloof ik steeds meer in de kracht van positieve energie, positief denken en dat 'wat je aandacht geeft ook groeit'. Als wij mensen met een positief doel bij elkaar komen, 100% in onszelf geloven en niet bang zijn voor iets nieuws, dan zijn wonderen gewoon echt mogelijk.


We hebben het nog nooit gedaan, dus ik denk dat we het wel kunnen!


Liefs

Daphne


Trouwens, als jij ook een goed initiatief weet dat je hart een klein sprongetje laat maken, deel het dan hieronder. Ik denk in dit geval, hoe meer we er kennen, hoe beter.

58 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven
inschrijven blog.jpg

Leuk, je reist mee!

Ik ben Daphne

 

Met een theelepel vol compassie pen ik hier mijn gedachtes en gevoelens over onze wereld neer. Maar hier vind je geen zoete koekjes en wollige small talk. Ook krijg je mijn columns niet op een vast moment in je digitale brievenbus.  

 

Ik neem ik je namelijk mee naar donkere dieptes, naar de plaatsen waar niet zo velen durven gaan. En deel ik met jou de eigen-wijsheid die ik daar vond. 

Ben je er klaar voor?

 

Reis dan met me mee. Vul hieronder je e-mailadres in en verken met mij een andere kant: van jezelf, de ander, de wereld.

Ik zie je daar!

bottom of page