top of page
  • Foto van schrijverDaphne Helvensteyn

10 bronnen van inspiratie

Bijgewerkt op: 20 aug. 2022

Ik ben al een tijdje op het pad van zelf-ontdekking en dat pad loop ik gelukkig niet alleen. Ik ben in mijn mede-lopers altijd al eclectisch geweest. Ik kies eigenlijk nooit maar een stroming, een goeroe of een therapie. Maar ik dip mijn teen graag in verschillende meningen en visies, haal er uit wat voor mij op dat moment werkt en mix dat tot de 'Daphne-manier'. Dat klinkt heel vluchtig en ongeïnteresseerd, maar het past wel bij mijn idee dat er net zoveel paden zijn als dat er mensen zijn en dat ikzelf beter weet wat goed voor me is dan iemand van buitenaf.



Vandaag wil ik je dan ook kennis laten maken met een aantal bijzondere mensen en boeken die mij de afgelopen jaren hebben begeleidt tijdens mijn zoektocht naar mijn authentieke zelf. Sommige boeken heb ik jaren geleden al eens gelezen, maar moesten toch weer eens van de plank, bepaalde personen kwamen op het juiste moment mijn e-mailbox binnen of bracht Google ons dichter bij elkaar. Pak een theetje en ga er maar even voor zitten, hier zijn mijn 10 inspiratiebronnen voor een authentieke zelf.


Boeken


Hoe heerlijk het is om boeken te lezen ontdekte ik pas op de MAVO. Terwijl iedereen zuchtte onder de lange boekenlijst, genoot ik elke keer van de geur die hangt in de bibliotheek en het geluk van een stapel boeken in mijn fietstas. Na de hele basisschool te hebben geploeterd met de Nederlandse taal, zoog ik de woorden van Thea Beckman en Jan Terlouw op als een spons. Doordat mijn caravan niet echt plaats heeft voor een boekenkast staat het lezen van boeken, ik kan helaas niks met e-readers, op een laag pitje. Maar dat neemt niet weg dat ik soms nog in de enige doos hier duik om mijn favorieten te herlezen.


De Tao van Poeh door Benjamin Hoff

Ik herinner me nog precies wanneer ik dit boek bij de boekhandel ophaalde en bijna dansend naar huis fietste. De Tao van Poeh was me voorgeschreven door een dierbare vriend als tegengif voor mijn emotionele disbalans. Ik begon eraan met een gezonde dosis hoop op beterschap. Het boek legt op zijn Poeh's uit wat de Tao is en wat blijkt? Poeh is zelf heel Tao. Hij neemt het leven zoals het komt en leeft volledig in harmonie met zijn innerlijke beren-natuur. Het leerde mij inzien dat het leven een vloeiend proces is dat je beter niet forceert, maar volgt. Ik kan niet zeggen dat ik daarna meteen in balans was, maar de wijsheden in dit boek stromen nog steeds door mijn bloed. Het liet me zien welke beren ik zelf op mijn pad zet, dat ik die juist niet met alle macht moet proberen te veranderen en dat het leven ook gewoon heel leuk kan zijn.


"Geef me de sereniteit om de dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, de moed om de dingen te veranderen die ik kan veranderen, en de wijsheid om het verschil te zien."- serenity prayer

De Alchemist door Paulo Coelho

Ik weet niet wat me aantrok aan dit kleine boekje. Van Paulo Coelho had ik nog nooit gehoord en de kaft van de Alchemist schreeuwde niet een 'pak me op'. Toch liep ik er zonder veel twijfel mee de deur van mijn favoriete esoterische winkel in Tilburg uit. Een beetje verdwaald na het uitmaken van mijn eerste lange relatie, was dit boekje precies wat ik nodig had. Het verhaal van de jonge herder, die na een lange zoektocht ontdekt dat de schat thuis eigenlijk al op hem lag te wachten, ontlook een vage hoop dat ook ik thuis zou komen waar ik behoorde te zijn. Na het verhaal meerdere keren te hebben gelezen, zie ik die reis niet meer als een uiterlijke reis, maar vooral als een metafoor voor de innerlijke: de weg terug naar mijzelf. Want in mijzelf ligt al het goud dat ik eigenlijk in de buitenwereld zoek. Voor mij gaat dit verhaal over het thuiskomen in je hart.


De vier inzichten door Don Miguel Ruiz

Ruiz ontdekte ik in een immens grote boekhandel in de Verenigde Staten, jaren eerder dan dat ik hem in Nederland tegenkwam. Wat me aantrok waren de vrolijke kaft en de simpele maar tot de verbeelding roepende taal van Don Miguel. Ik was verzeild geraakt in een huwelijk waarvan ik niet wist of ik het ook echt wilde, woonde op een niet inspirerende plek aan de Mississippi en voelde me losgerukt van mijn wortels. Als 'ontwortelde oude eik', zoals ik mezelf in die tijd vaak beschreef, trok de eeuwenoude Tolteekse wijsheid me aan. Ik was opzoek naar vruchtbare grond om weer te wortelen, ik hoopte dat deze kennis me meer thuis zou laten voelen. Het lezen over deze vier inzichten, in werkelijkheid de enige afspraken die je met jezelf moet hebben, maakten me bewust van de duizenden die me juist verder weg van mijzelf hadden gebracht dan ooit. Ruiz leerde me inzien dat ik zelf mijn eigen hel of de hemel hier op aarde kan creëren, de keuze is immers aan mijzelf. Hij spreekt over de leugens die de maatschappij me aanleert, het masker wat ik draag en het verhaal over mezelf dat ik geloof als een droom die eerder fictie is dan waarheid. Door dit boek groeide het gevoel van verantwoordelijkheid voor mijn geluk. Het is niet makkelijk, maar deze vier inzichten zijn in de jaren daarna de basis van mijn gedrag geworden.


“Omdat betovering volgens mijn definitie niets te maken heeft met fantasie, of escapisme, of magisch denken: het is gebaseerd op een levendig gevoel van verbondenheid met een rijke en gelaagde wereld; een diepgaande en oprechte deelname aan het avontuur van het leven." - Sharon Blackie

If Women Rose Rooted door Dr. Sharon Blackie

Dit boek viel op de valreep nog op de deurmat van het huis in de Verenigde Staten. Een week later zou ik op het vliegtuig naar Nederland stappen ik kocht het vanwege het thema van de ecologische heldin, die een emotionele reis maakt en zo meer geworteld de aarde zou kunnen redden. Ik wilde wel weten wat er zou gebeuren als vrouwen meer geworteld weer op zouden staan. Ik was het consumentisme van de Staten zat en zocht een manier om daar mee om te gaan. Wist ik veel dat uiteindelijk de negen stappen van de heldin precies die stappen waren die mijn reis zou zijn sinds ik op de trap in dat grote huis over de brokstukken van mijn huwelijk keek. De negen hoofdstukken gaven me hoop dat er zelfs in het donkerste moment van mijn leven licht is, omdat dat donkere moment in werkelijkheid een kleine schat is, als je dat maar wilt zien. Haar beschrijving van de natuur inspireerde me om op elke plek waar ik belande de magie te zien en de door haar gekozen verhalen voelden als een eeuwenoude rode draad die me naar de oppervlakte helpt. Ik heb ook het soortgelijke boek Women who run with the wolves gelezen, maar de Keltische achtergrond van Sharon is waar mijn wortels liggen, hoe mooi ook de zuid Amerikaanse invloeden van Clarissa Pinkola Estés. De opbouw van Rooted hielp om het proces van heling te begrijpen en te accepteren.


Liefde kent veertig regels door Elif Shafak

Starend naar de rijen boeken, opzoek naar nieuw leesvoer, vroeg ik de medewerkster van de esoterische winkel welk boek ze me zou aanraden. Deze, zei ze resoluut en duwde me de 40 regels van de liefde in mijn handen. Grappig hoe dat soort dingen werken, want het was op de vooravond van mijn vertrek naar de VS, waar ik binnen drie maanden zou gaan trouwen voor mijn greencard. Alsof ik nog even snel een paar lessen moest leren, zo voelde het. De schrijfstijl, of misschien is het de vertaling, zal niet iedereen bevallen, maar Liefde kent veertig regels gaf mij uiteindelijk de moed om te doen wat mijn hart me ingaf. Als de hoofdpersoon het kan, dan durf ik ook mijn hele leven op zijn kop te zetten voor de liefde. Het boek vertelt over het leven van Rumi en zijn ontmoetingen met Shams van Tabriz. Terwijl ik meer leerde over soefisme opende het een hele nieuwe hartverwarmende wereld voor mij. Tijdens mijn vier getrouwde jaren heb ik het boek meerdere keer opgepakt, doorgebladerd en ingezien dat liefde niet altijd liefde is, maar het soms alleen maar lijkt, doordat wij er een vertekend beeld hebben over wat nu echte, onvoorwaardelijke liefde is. Net als de hoofdpersoon in dit boek, doorliep ik een interne liefdes crisis en nam ik de sprong in het diepe. Ik gooide nogmaals mijn wereld om, maar nu voor de liefde voor mijzelf.



Nog één boekentip dan

Ik ben nog maar op de helft, maar ik haal er al zoveel uit, De acht grote lessen van de natuur door Gary Ferguson. Deze man achter Fullecology, heeft meerdere boeken op zijn naam over de connectie tussen mens en natuur. Nu ik al anderhalf jaar midden in de natuur woon, is dit boek een feest van herkenning. Ook schrijft hij over natuurgebieden in Amerika, die ik met eigen ogen heb mogen zien. De eerste wat mij opviel was dat hij beschrijft dat leven diversiteit is. Hoe minder verschillen, hoe minder leven. Dit deed me inzien dat wat wij misschien zien als chaos, ook diversiteit kan zijn. De tweede les voor mij was connectie. De wetenschap dat er een wereld wijd web van schimmels is, waarmee planten communiceren, geeft me het vertrouwen dat alles met elkaar in verbinding staat.


Personen


En dan zijn er mensen die op een andere manier iets achter laten, een zaadje planten of een inzicht geven. In de loop der jaren heb ik er velen gevolgd, maar er zijn er maar een paar die mijn e-mailbox opschoon-momenten keer op keer hebben overleeft.


Elizabeth Gilbert

Ik maakte kennis met Elizabeth door haar boek Eat Pray Love, dat ik op Schiphol in mijn handen geschoven kreeg. Later las ik nog meer boeken van haar, waaronder Big Magic, wat een flinke indruk heeft achter gelaten. Ik wilde me meer als kunstenaar profileren en zocht naar de juiste 'schop onder mijn kont'. Het inspireerde me om weer actief met mijn creativiteit aan de slag te gaan, vooral omdat haar theorie over inspiratie me zo aansprak. Ze gaat er vanuit dat als een idee niet wordt gebruikt door mij, het als het ware overhopt naar iemand anders. Een idee wil immers in de wereld gebracht worden en doe ik dat niet, dan zoekt het een ander. Al haar kennis en positieve woorden hebben me ervan overtuigd dat ook ik een boek kan schrijven en dus zet ik nu de eerste stappen om die oude droom in werkelijkheid te brengen. Ook haar TEDtalks en video's op Instagram zijn ware peptalks. Haar doel? Zoveel mogelijk mensen zich goed te laten voelen over zichzelf. Als ik haar gezicht al zie, begin ik te glimlachen en weet ik weer hoe belangrijk een theelepeltje humor is in het leven.


"Het universum begraaft vreemde juwelen diep in ons allemaal en gaat dan achteruit zitten om te zien of we ze kunnen vinden." - Elizabeth Gilbert

Sabrina Lynn

Deze powerwoman heeft hoogst persoonlijk mijn grootste innerlijke verandering teweeggebracht. Ik ontdekte haar webpagina, Rewilding for Women, via een online evenement over zelfzorg en ik was meteen gecharmeerd van haar directheid, haar eerlijkheid en de diepgang die ze in haar video's stopt. Ze is een positieve explosie van energie en beweging, ze schroomt niet volledig mee te gaan met de energie die vrijkomt tijdens een oefening en kan daarbij toch heel goed haar eigen grenzen aangeven. Haar oefeningen en meditaties hebben me geholpen bepaalde blokkades in mijn lichaam op te lossen en meer in mijn eigen vrouwelijkheid te staan, juist op het moment dat ik me niet verbonden voelde met mijn eigen lichaam. Ik wist namelijk dat het tijd was eens goed voor mijzelf te zijn, maar merkte ook dat er iets tussen mij en mijn doel instond. Haar werk met archetypes en beweging heeft heel wat losgemaakt, zodat mijn energie weer beter kon stromen. Ze heeft een blog en een YouTube kanaal waar ze elke week een gedeelte van de live plaatst, die je kunt volgen via haar besloten Facebookgroep. Schrijf je je in dan krijgt voor de nieuwe en volle maan een astrologische update en aanbiedingen voor online cursussen over het herontdekken van je innerlijke vrouwelijkheid.


Bethany Webster

Ik kreeg van een vriendin ooit een link doorgestuurd van een blogpost van Bethany en mijn interesse was gewekt. We hadden het beide vaak over het patriarchaat, over het gedrag tussen mannen en vrouwen, over de miscommunicatie die kan ontstaan in relaties. Bethany's insteek sprak ons aan. Ze vertelt over de moederwond, over waar die vandaan komt en hoe je er mee om kunt gaan. Op dat moment liep ik vaak 'vast' op mannen. Het voelde alsof ik maar een manier had om daar mee om te gaan en dat was claimen, bij het geringste gevoel van maar een beetje liefde liet het me niet meer los. Maar het irriteerde, want dit voelde niet als mij. Van Bethany leerde ik waar mijn eigen ondermijnende gedrag vandaan kwam, ik ontdekte dat mijn moederwond in wezen een grootmoederwond was en kreeg ik tips om dat niet helpende gedrag te stoppen. Dit inzicht in mijn gedrag bleek van groot belang voor mijn vooruitgang. Dit jaar heeft ze haar eerste boek uitgebracht en op haar website vind je nog meer mogelijkheden om dieper op de moederwond in te gaan, je innerlijke kind te helen en je eigen innerlijke moeder te vinden.


"Het is niet jouw taak om liefde te zoeken, maar alleen om alle barrières in jezelf te zoeken en te vinden die je ertegen hebt gebouwd." - Rumi


Lou Niestadt

In een artikeltje in Flow magazine stond iets over een boek van Lou. Handgeschreven en vol tekeningen, net iets anders dan normaal. In die tijd nog vol met mijn droom om boek illustrator te worden, belandde ik op haar website en ontdekte dat Lou een meester in manifesteren was. Haar happy manier van doen trok me aan, maar het stootte me ook af. Iets resoneerde niet en voor lange tijd liet ik Lou links liggen. Tot ze 'social suicide' pleegde. Ze trok de stekker uit al haar sociale media en alleen via haar nieuwsbrief kon ik haar Joyride to freedom volgen, waarin ze me meenam op haar ontdekkingstocht naar het feit dat mijn enige taak vreugde is en dat die taak innerlijk werk betekent. Via haar leerde ik over de emotieschaal van Hicks, de frequenties van emoties en hoe belangrijk het is me af te stemmen op de frequentie van mijn wensen, wil ik ze kunnen manifesteren. En daarvoor moeten er innerlijke blokkades worden opgeruimd. Je vindt haar nieuwste product, Pockets full met joy, op haar website en haar inspiratievolle updates via Instagram.


Amanda Ellis

De Notre Dame stond in brand en ik voelde iets bewegen van binnen. Kijkende naar het verkoolde karkas, ervoer ik een zucht van verlichting. Het dak was er af, nieuwe frisse lucht kon naar binnen. Op zoek naar betekenis, ik zie graag tekens in gebeurtenissen, kwam ik terecht op de YouTube pagina van Amanda. In haar Engelse accent vertelde ze me precies wat ik voelde en ben ik nooit meer bij haar weg gegaan. Elke maand een update over de energieën, de maan en gebeurtenissen op het wereldtoneel, ik mis er niet een. Waarom? Ze inspireert me om vooral in mezelf te geloven en te geloven dat er een wereld mogelijk is die uitgaat van eenheid en gelijkheid, vol mensen die authentiek en soeverein mogen zijn. En ze voldoet aan een ander belangrijk punt: ze is gek op tarotkaarten. Op Instagram en Facebook zet ze bijna dagelijks een berichtje, geïnspireerd door haar eigen leven en ervaringen. Op haar website vind je haar sprays en cursussen.


Deel mee!

Ik hoop dat mijn inspiratiebronnen je hebben kunnen inspireren, laat me weten of er iets is blijven hangen. Heb jij ook een goede tip voor mij en andere lezers, deel dan de link en vertel ons wat je zo raakt hieronder.


Liefs,

Daphne

34 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven
inschrijven blog.jpg

Leuk, je reist mee!

Ik ben Daphne

 

Met een theelepel vol compassie pen ik hier mijn gedachtes en gevoelens over onze wereld neer. Maar hier vind je geen zoete koekjes en wollige small talk. Ook krijg je mijn columns niet op een vast moment in je digitale brievenbus.  

 

Ik neem ik je namelijk mee naar donkere dieptes, naar de plaatsen waar niet zo velen durven gaan. En deel ik met jou de eigen-wijsheid die ik daar vond. 

​

Ben je er klaar voor?

 

Reis dan met me mee. Vul hieronder je e-mailadres in en verken met mij een andere kant: van jezelf, de ander, de wereld.

​

Ik zie je daar!

bottom of page