top of page
  • Foto van schrijverDaphne Helvensteyn

Het voorjaar maakt moe

Bijgewerkt op: 20 aug. 2022

Voorjaarsmoeheid, ik moest het even opzoeken, maar het woord bestaat echt. En er is ook nog eens veel over geschreven. Toch werd ik er niet echt wijzer van. Ze zeggen dat voorjaarsmoeheid ontstaat doordat je gevoeliger bent voor de wisselingen van de seizoenen, maar het kan ook gewoon een uitgestelde winterdip zijn.



Het is maar hoe je het bekijkt.


De dagen lengen, de temperaturen gaan omhoog en naar buiten gaan is wel tien keer leuker dan een maand geleden. Toch verlang ik naar de stilte van de winter. Wil ik me terugtrekken op de bank en verdwijnen in een boek.


Het lijkt erop dat mijn lichaam nog niet echt klaar is voor de lente. De energie roept om actie. Alles begint te bloeien en te groeien. Er moet water gegeven worden, zaadjes de grond in, winterrotzooi opgeruimd en gebouwd worden. En ik kijk door mijn raam naar buiten en denk...Nu Even Niet.


Heb ik dan een uitgestelde winterdip?


De winter is van nature een jaargetijde waarin alles rust, naar binnen keert en zijn energie bewaart voor later. Maar wij zijn nog steeds druk bezig geweest. Bouwplannen maken, bomen snoeien en de groentetuin winter en lente klaar maken. Er was altijd wat te doen en dus heb ik niet echt mee gedaan met die heerlijke winterslaap.


Ondanks dat heb ik toch wel een soort van innerlijke rust gevonden. De langere avonden en koude nachten zorgen vanzelf wel dat je meer binnen bent en eerder onder de wol gaat.


Is het dan die gevoeligheid?


Het leven buiten mij begint allemaal te stuiteren en ik? Ik wil me nog helemaal niet laten meeslepen in het feestgedruis. Want eerlijk gezegd, wil gewoon mijn innerlijke kalmte en die zachte deken van de winter niet kwijt.


"Alleen al omdat alles om je heen gek doet, wil nog niet zeggen dat de dingen bij jou van binnen gek moeten zijn." - Courtney Carver

De lente equinox is astrologisch gezien eigenlijk een heel raar moment. Op 21 maart begint het astrologische nieuwe jaar met het dynamische teken Ram. Een dier wat eigenlijk niet stil staat, impulsief is en vooral een sterke wil heeft. Maar tot het zover is, zwemmen we de maand daarvoor eerst nog in de dromerige wateren van de gevoelige Vissen.


En op de equinox gaan we in een dag tijd van heerlijk kalm ronddobberen naar ongeremd op je doelen afrennen. Ik kan er gewoon nog even niks mee.


Natuurlijk wil ik niet het hele jaar op mijn bank naar buiten zitten staren en vooral maar rustig aan doen. Nee, de lente leent zich uitstekend om op gang te komen en weer actief te worden. Maar hoe doe ik dat zonder die mooie innerlijke kalmte te verliezen?


Het antwoord kwam van Eckhar Tolle.


"Misschien heb je wel eens de uitspraak 'hurry slowly' gehoord. Dat betekent niet dat je langzaam moet zijn", zegt hij in een van zijn video's. "Het kalme is de innerlijke staat. De kalmte is de stilte en de vrede is er nog steeds, ook al ben je van buitenaf heel actief."


Het is dus mogelijk, maar hoe?


De truc zit hem, zegt hij, in hoe je de dingen doet. Welke energie je er in steekt, met welk gevoel je aan de taak begint en, het belangrijkste, met hoeveel aandacht je je op de taak richt.


Mijn innerlijke rust behoud ik door focus.


Als ik me volledig kan richten op datgene wat ik aan het doen ben, kom ik in een soort van bubbel terecht, de bubbel van de flow, waar ik geen gevoel van stress ervaar.


Volledige focus op het doen verlaagt dus het stressgevoel en dat komt door een aantal dingen.

  • Als ik me volledig focus op wat ik nu aan het doen bent, dan kijk ik niet uit naar de toekomst en niet terug naar het verleden. Minder zorgen dus.

  • Ik maakt me door het focussen op de taak niet druk om de uitkomst. Ik ben bezig met wat ik doe en daar vloeit al mijn energie naartoe.

  • Omdat ik me niet druk maakt om de uitkomst neem ik de tijd die ik nodig heb. Ik raffel de taak niet in drie minuten af.

  • Ik voel een soort van levendigheid, een gevoel van plezier in wat ik doe. Door de focus op het doen, geniet ik meer van de taak en van de energie die het me geeft.



En zo verlies ik dus niet de innerlijke rust en kalmte.


Focussen op het doen kun je vooral oefenen met je zintuigen. Let eens een paar minuten alleen maar op je ademhaling, luister tijdens een gesprek met volle aandacht, proef echt wat je nu eet en vertraag je pas als je ergens heen loopt. Of kijk eens langer naar een mooie omgeving en beschrijf voor jezelf wat je ziet, welke vormen, kleuren en texturen je tegenkomt.


"Niets groots werd ooit bereikt zonder enthousiasme." Ralph Waldo Emerson

Nog even terug naar de Ram.


Onder de energie van de Ram groeit de behoefte aan hartstocht. Je wilt doen wat jij wilt en dat gaat gepaard met een grenzeloos enthousiasme.


Denk maar aan het plezier van pasgeboren lammetjes. Ze zeggen volmondig 'ja' op het leven, zonder zich druk te maken over het verleden. Met grote verwondering kijken ze naar de toekomst en zien ze het leven als een grote ontdekkingstocht.


Dus,


Dip ik met enthousiasme elke dag een beetje meer mijn tenen in het turbulente lentewater. Want de lente is de komst van warmte, van het ontdooien van wat bevroren was. De lente is het terugkeren van het licht en het terugvinden van mijn eigen kracht en schoonheid.


En de lente doet dat met een overtuigende vorm van enthousiasme. Met een beetje focus, moet ik dat toch ook kunnen?


Hier is de link naar de video van Eckhart Tolle. Wil je meer lezen over plezier lees dan hier verder, of ontdek geïnspireerde actie in dit artikel.


Liefs,

Daphne


Trouwens, waardoor voel jij je zo blij als een lammetje in de wei?

45 weergaven4 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven
inschrijven blog.jpg

Leuk, je reist mee!

Ik ben Daphne

 

Met een theelepel vol compassie pen ik hier mijn gedachtes en gevoelens over onze wereld neer. Maar hier vind je geen zoete koekjes en wollige small talk. Ook krijg je mijn columns niet op een vast moment in je digitale brievenbus.  

 

Ik neem ik je namelijk mee naar donkere dieptes, naar de plaatsen waar niet zo velen durven gaan. En deel ik met jou de eigen-wijsheid die ik daar vond. 

Ben je er klaar voor?

 

Reis dan met me mee. Vul hieronder je e-mailadres in en verken met mij een andere kant: van jezelf, de ander, de wereld.

Ik zie je daar!

bottom of page