top of page
  • Foto van schrijverDaphne Helvensteyn

Geïnspireerd tot actie

Bijgewerkt op: 20 aug. 2022

Dat er een natuurlijke gang van zaken is dat weet ik al langer. En je lui op de stroming van het leven laat mee stromen, is blijkbaar ook niet het antwoord. Maar wat dan wel wist ik niet. Tot ik leerde over het bestaan van geïnspireerde actie en ontdekte wat voor een belangrijke rol de Tussen Tijd hierin speelt.



In deze post schrijf ik over het leren accepteren van de Tussen Tijd en kwam ik er achter dat we veel moeite hebben met het vertrouwen op de natuurlijke gang van zaken. We willen vooral controle hebben over de uitkomst van bepaalde situaties zodat we zeker weten dat die ook 'ten goede van ons' gaan zijn.

De dingen hebben echter hun eigen tijd en hun eigen uitkomst. Neem nu die blogpost, alsof het universum me nog even wilde laten zien hoe het werkt, kregen mijn abonnees om een of andere vage reden niet eens bericht dat de post gepubliceerd was.


Absoluut niet de manier waarop ik hoopte, natuurlijk.

En ondanks dat ik het heel goed kon laten gaan, besefte ik me dat dat niet zo makkelijk is. Want meegaan met de natuurlijke tijd voelt vaak alsof ik alles aan het lot over laat. Dat ik het maar laat gebeuren, mijn schouders ophaal en denk, "wat maakt het ook uit."


In onze maatschappij groei je op met een heel andere instelling. Je behoort doelen te stellen, actie te ondernemen en te groeien volgens een plan, gedreven te zijn en 'de wereld naar je hand willen zetten'.


Die manier van leven voelde voor mij altijd al onnatuurlijk, maar nu weet ik waarom. De impuls om te handelen komt namelijk vanuit mijn omgeving en niet vanuit mijzelf en komt zeker niet op mijn eigen tijd.


Dat neemt niet weg dat ik het nog steeds moeilijk vind me te laten mee voeren met de stroom van de natuurlijke tijd. Want wanneer weet je dat het nu wel het juiste moment is om op de publiceer-knop te drukken bijvoorbeeld?


Totdat ik deze podcast van Lou Niestadt luisterde.

Haar antwoord was Geïnspireerde Actie.


Geïnspireerde actie, zegt Lou, is het moment wanneer je je van binnen geïnspireerd voelt om tot actie over te gaan, het moment waarop je hoofd en je hart op een lijn liggen. En je voelt het al, dat is iets heel anders dan het maken van een planning, het afchecken van acties op een kalender of handelen naar tips van 'kenners'. Het laat zich niet dwingen door een impuls van buitenaf. Nee, het is iets veel beters.

Geïnspireerde actie krijg je door het gevoel van vreugde te volgen, je innerlijke 'bliss' te ontdekken. Want geïnspireerde actie voelt altijd goed, is positief en optimistisch en maakt zich geen zorgen over de uitkomst.


"Wanneer je dingen vanuit je ziel doet, voel je een rivier van vreugde in je."- Rumi

Ik wil er zelf nog iets aan toevoegen. Geïnspireerde actie is het moment waarop je hoofd, hart en intuïtie op een lijn liggen.


Intuïtie, het weten zonder te weten, het buikgevoel, je wijze zelf, je ziel.

Weten wanneer mijn hoofd, hart en intuïtie op een lijn zijn, vereist een luisterend oor. Een luisterend oor naar de wereld binnen in mij. Ik moet me focussen op wat met mij resoneert, wat me vreugde geeft, waar het moeiteloos stroomt.


Hoe ik dat doe? Ik voel het letterlijk in mijn lichaam. Als ik in mijn hoofd iets bedenk dan voel ik of mijn buik het ermee eens is en dat mijn hart permissie geeft: geïnspireerde actie. Maar dat vereist oefening. En een goed gehoor.


Neem als voorbeeld vandaag. Deze post schrijven heeft me heel wat tijd gekost. Ik ben hem een week geleden begonnen, maar ik had een Tussen Tijd nodig om tot geïnspireerde actie over te gaan. Ik las van de week namelijk 'toevallig' een mooie nieuwsbrief, beluisterde een interessante podcast en bekeek een bijzondere video waardoor ik vandaag wel de juiste woorden vind om te schrijven. Woorden die ik zelf een week geleden niet had kunnen bedenken.


Door de Tussen Tijd te gebruiken, groeide deze post in iets waar ik met mijn hele zijn, met mijn hoofd, hart en buik, achter kan staan en met een goed gevoel op de publiceer-knop kan drukken.


En dat weegt voor mij niet op tegen stipt elke maandagmorgen hier een nieuwe post plaatsen. Gewoon omdat ik je pas wat wil vertellen als ik me van binnen geïnspireerd voel en het iets is wat jou werkelijk zou kunnen raken of verder helpen.


En dat kan alleen wanneer het werkelijk vanuit mijn hart komt.


Liefs,

Daphne


Trouwens, je kunt hier verder lezen over mijn ontdekkingstocht naar mijn innerlijke 'blizz'.


En wil je Lou beter leren kennen, maak dan een lekker kopje thee klaar en struin eens over haar website.

36 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven
inschrijven blog.jpg

Leuk, je reist mee!

Ik ben Daphne

 

Met een theelepel vol compassie pen ik hier mijn gedachtes en gevoelens over onze wereld neer. Maar hier vind je geen zoete koekjes en wollige small talk. Ook krijg je mijn columns niet op een vast moment in je digitale brievenbus.  

 

Ik neem ik je namelijk mee naar donkere dieptes, naar de plaatsen waar niet zo velen durven gaan. En deel ik met jou de eigen-wijsheid die ik daar vond. 

​

Ben je er klaar voor?

 

Reis dan met me mee. Vul hieronder je e-mailadres in en verken met mij een andere kant: van jezelf, de ander, de wereld.

​

Ik zie je daar!

bottom of page