top of page
  • Foto van schrijverDaphne Helvensteyn

De kracht van levend water

Bijgewerkt op: 20 aug. 2022

Ook deze winter verbaast het me weer: de stilte in dit dal, zodra het water niet meer door het kleine ravijn onderaan het veld stroomt. Vooral in de nacht, wanneer ook de vogels stoppen met zingen, wikkelt de stilte zich om me heen. Met weemoed kijk ik vooruit naar het moment waarop ze hier in maart weer de irrigatiekanalen openen en de drukte weer begint. Ik blijf even stil staan en neem de rust met een diepe ademhaling in me op.



In deze regio, het zuiden van Spanje, dicht bij de straat van Gibraltar, is het droog. In de zomer valt er twee, drie maanden geen druppel regen en worden de velden via een negenhonderd jaar oud systeem van kanalen geïrrigeerd. Het water dat door deze kanalen stroomt, wordt hoog in de Sierra Nevada afgetapt van een kleine bergrivier. Ook ons drinkwater komt vanuit de bergen, van een kleine bron wordt het water opgevangen in een groot reservoir, waarna het via een kilometerslang buizensysteem het bij ons terecht komt.


Een droge periode

Dit jaar hadden we eind juni de laatste daverende onweersbui waarmee de regen afscheid van ons nam. In september kwam het mondjesmaat weer terug, maar de echte regen was later dan normaal en de maand november konden we pas nat noemen. Als de regen komt, dan gaan de kanalen dicht, maar dat betekent niet dat het zomaar goed komt volgend jaar. Als het voor kerst niet nog meer regent dan zou volgend jaar zomaar een uitzonderlijk droog jaar kunnen worden. Niet alleen omdat er dan geen vocht in de aarde wordt opgeslagen, maar ook omdat er geen sneeuw valt in de Sierra. En de sneeuw in de Sierra is voor ons de opslag van water voor de zomer.


Water is leven

Het is dus niet voor niets dat men hier zegt dat water leven is. En het ook niet voor niets dat ik juist hier mijn connectie met water heb verstevigd: door meer bewustwording. Als er iets niet vanzelfsprekend is, wordt het immers vanzelf belangrijk er goed voor te zorgen. Voorheen was ik al gefascineerd door water. In welke vorm ik het ook tegenkom, van regen tot sneeuw en ijs, stromend of stil, helder en modderig, ook als ik er niet naar op zoek ben, trekt water mijn aandacht. Het schitteren van zonlicht op het oppervlak van een meer, de patronen die het achterlaat op de stenen, de illusie die het maakt in een kleine druppel die aan een dak bungelt, het geeft me altijd een moment voor contemplatie.


Toch heb ik een moeilijke relatie met water. Als klein kind was ik er namelijk zo bang voor dat ik het zwembad niet in durfde om te zwemmen. Ik stond bibberend aan de kant, in mijn nieuwe bikini en met mijn zwembandjes om, klaar om het water in te gaan, maar het enige wat ik kon, was mijn oma dirigeren naar waar ze moest zwemmen en hoe. Mijn eerste officiële zwemles was spannend, maar ik leerde mijn angsten overwinnen. Bij het afzwemmen voor mijn A diploma sprokkelde ik nog wel bij het duiken. Zeven meter onder water zwemmen was gewoon teveel en toen de juf even niet keek, deed ik dan ook net of ik de lijn wel had gehaald. Met mijn B diploma op zak was ik niet meer uit het water te slaan, ik heb uiteindelijk zelfs mijn 'bay-watch' brevet gehaald. Leren hoe ik anderen kon redden, redde mij. Ondanks dat de diepte van de zee me nog steeds angst inboezemt en ik troebel water niet vertrouw, is zwemmen in natuurwater wel de heling geweest van mijn psychologische en lichamelijke pijn na de verwoestende breuk van mijn huwelijk. Hoog in de Pyreneeën, in een ijskoude bergbeekje leerde ik dat water op mysterieuze manieren met ons leven verweven is, niet alleen om ons te hydrateren, maar ook om iets veel diepers te geven.

“Van de elementen is water het element voor verzoening. Water is het element van flow. Als er water ontbreekt, verdwijnt de flow." - Michael Meade

Door te zwemmen in het koude water ontdekte ik mijn innerlijke vuur, door te staan in de stroming voelde ik de reinigende kracht, door de opspattende spetters in mijn gezicht herontdekte ik mijn eigen innerlijke vreugde.

Water. We zijn geboren uit water. De baarmoeder van onze moeder, waarin we als een klein mensje zwemmen, is vol met water. Water is de levensbrenger, zonder water is er geen leven en geen groei. Water is vrouwelijk, het stroomt, het past zich aan en het onthoudt. Het kan je vasthouden, het kan je reinigen en het kan je genezen. Water is zacht, maar tegelijk ook een doorzetter:

"Water verzet zich niet. Water stroomt. Als je je hand erin steekt, voel je alleen maar een streling. Water is geen stevige muur, het houdt je niet tegen. Maar water gaat altijd waar het heen wil en uiteindelijk kan niets het tegenhouden. Water is geduldig. Druppelend water verslijt een steen. Onthoud dat, mijn kind. Onthoud dat je half water bent. Als je niet door een obstakel heen kunt, ga er dan omheen." - Margaret Atwood


Water onthoudt zelfs alles wat het hoort en voelt. De Japanse dokter Masaru Emoto voelde dit aan en wilde het bewijzen. Hij maakte de mooiste foto's van bevroren waterkristallen om het effect van positieve woorden en gebeden op water aan te tonen. Hij bewees dat we levend water nodig hebben voor onze spirituele, mentale en psychische gezondheid.



Eeuwenoude wijsheid

En dat weet de mens eigenlijk al eeuwen. Er zijn vele mythen en legendes die met water te maken hebben. Er zijn de 'ladies of de well', de vrouwe van het meer en heuse waternimfen, waar in vroegere tijden mannen naar wijsheid zochten. Je wassen in water is in veel religies een belangrijk ritueel het ritueel van een nieuwe schepping:

"Onderdompeling in water symboliseert een terugkeer naar het moment van voor de vormgeving, een totale regeneratie, een nieuwe geboorte, want onderdompeling betekent een ontbinding van vormen, een re-integratie in de vormloosheid van het pre-existentie; en uit het water tevoorschijn komen is een herhaling van de handeling van de schepping waarin de vorm voor het eerst tot uiting kwam." - Mircea Eliade

Door water kun je dus herboren worden, vandaar de naarstige zoektochten naar de mysterieuze fontein van de eeuwige jeugd. Maar er zijn ook waterbronnen waar je door het drinken van water wonderlijke krachten krijgt of van je ziektes geneest. Over magische krachten gesproken, water laat ook onze wensen uitkomen. Tegenwoordig gooien we daarvoor munten in een bassin, vroeger werd om een zegen gevraagd door een naald in het water te werpen. Maar het mooiste oude ritueel vind ik zelf het plaatsten van bosjes bloemen naast een bron, als dank voor de gift van het leven. Vroeger begrepen we veel beter welke rol water in ons leven speelt en namen deze rol duidelijk niet als vanzelfsprekend. Wonend in een gebied waar levend water schaars is en het openen van de irrigatiekanalen een heus feest is, voel ik nu steeds duidelijker hoe wij met water verweven zijn.

"Water is mijn bloed, en met het eren van elke kleine druppel, Eer ik het leven, Eer ik mij."

Verstilling

Ons huisje is zo goed als af, we zijn er vorige week eindelijk in gegaan. Terwijl ik dit schrijf, brandt de kachel zacht en staat er een kop thee naast me gemaakt met het heerlijke bergwater uit onze kraan.



Ik kijk naar buiten. Nu het water buiten verstilt, de regen neerkomt in minuscule half bevroren vlokjes en we 's morgens de rijp over het veld zien liggen, verstil ik ook. Dit is het moment waarop de Kelten het Joelfeest vierden, het feest rond de winterzonnewende, en waarop in de christelijke traditie de twaalf dagen van kerst ingaan. Net als de bomen heb ook ik de neiging alles los te laten, met mijn knieën opgetrokken in mijn nieuwe holletje te kruipen, als een zaadje wachtend op de warmte van de zon en de langere dagen.


Op mijn bank, onder een warme deken wetend dat er onder elke bevroren rivier altijd een onderstroom van water is, mediteer ik op mijn wensen voor het komende jaar en vraag ik me af, wat ga ik in 2022 laten groeien?

En jij? Wat ga jij meer water geven in het nieuwe jaar? Liefs, Daphne Trouwens, nog niet weggaan, ik heb hieronder een aantal interessante links voor je geplaatst over water en projecten die met water te maken hebben die zeker de moeite waard zijn: Voor 3FM Serious Request ging bossenexpert Merijn naar het Atlantisch Regenwoud in Zuid-Amerika op zoek naar projecten van het WWF. Hij ontdekte hoe belangrijk bossen zijn voor een goede waterhuishouding, iets waar we hier in Spanje nog iets van kunnen leren.

Water Bear heeft mooie en hoopvolle documentaires over water en de oceanen op hun on demand platform staan. Inschrijving is gratis en je hebt voor altijd toegang tot 1000+ documentaires. Fivemedia bevraagt op een kritische manier de huidige maatschappij, maar zoekt ook naar innovatieve alternatieven. In verband met het schoonmaken van de oceanen interviewden ze onder andere activist Dune Lankard en surfer Trieu Huynh. Lees hoe een persoon een grote, positieve impact kan hebben op zijn of haar omgeving.


Boven Granada torent de Alhambra. Dit eeuwenoude kasteel staat bekent om zijn tuinen met klaterend water. Maar hoe dat water daar boven op de heuvel aankomt, is een achthonderd jaar oud staaltje engineering, dat National Geographic in deze video in beeld heeft gebracht. Het geeft je een inkijkje in het ontstaan van het kanalensysteem dat ons dalletje water brengt. En dit is een leuke blog over de legendes en mythes rondom water en waterbronnen. Geniet ervan! En dan nog iets: bekijk mijn waterfoto's eens op Picfair. Je koopt ze daar voor de kleine prijs van een theetje. Je geeft daarmee mij een klein financieel steuntje in de rug, maar daarnaast zorg ik ook dat er van elke aankoop een deel wordt gedoneerd aan Charitywater.


Alvast bedankt!

41 weergaven2 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven
inschrijven blog.jpg

Leuk, je reist mee!

Ik ben Daphne

 

Met een theelepel vol compassie pen ik hier mijn gedachtes en gevoelens over onze wereld neer. Maar hier vind je geen zoete koekjes en wollige small talk. Ook krijg je mijn columns niet op een vast moment in je digitale brievenbus.  

 

Ik neem ik je namelijk mee naar donkere dieptes, naar de plaatsen waar niet zo velen durven gaan. En deel ik met jou de eigen-wijsheid die ik daar vond. 

Ben je er klaar voor?

 

Reis dan met me mee. Vul hieronder je e-mailadres in en verken met mij een andere kant: van jezelf, de ander, de wereld.

Ik zie je daar!

bottom of page