top of page
  • Foto van schrijverDaphne Helvensteyn

Goud

Tijd is geld waard. Maar hoeveel geld is mijn tijd dan waard? En wat als mijn tijd goud waard zou zijn? Op deze vragen en meer ga ik in dit artikel dieper in.




Mijn mobiel, netjes vier jaar lang zorgvuldig gebruikt, besluit zich na al die jaren van trouwe dienst te 'blokkeren'. Ik krijg het met geen lief woord of extra energie meer aan de slag. Vol met nog niet veilig opgeslagen screenprints en gedownloade boeken breng ik hem met veel hoop naar de mobieldokter.


Na drie volle dagen sleutelen verkondigt hij dat hij mijn dierbare mobieltje ook niet meer aan de slag krijgt.


Wat een ramp!


Ondertussen zit ik namelijk al dagen zonder whatsapp, bekijk ik uit nood af en toe Instagram op mijn chromebook en stuur ik snel een mailtje naar mensen waarvan ik weet dat als ze niets van me horen, een lichte staat van paniek kunnen krijgen.


Maar, mis ik eigenlijk wel de momenten die ik op mijn mobiel verdoe?


Om de tijd tussen oude en nieuwe mobiel te overbruggen, kreeg ik van iemand een oude Motorola die nog net 3G heeft en waarmee ik af en toe een whatsappje kan sturen. Ik besluit er niet de andere social apps op te zetten en het bevalt me eigenlijk goed. Ik ben nu al vier hoofdstukken verder in een boek dat al maanden op mijn aandacht wacht.


Deze hele geschiedenis past perfect bij de overgang waarin ik zit.


Ik stoei namelijk al een tijd met hoe ik mijn geld wil verdienen. Dat lijkt een totaal ander onderwerp, maar lees toch maar even met me mee.


Van Search Engine naar Optimalisatie

De afgelopen twee, drie jaar verdiende ik mijn geld vooral met het schrijven van SEO gerichte teksten. Dit baantje heeft me veel geleerd, maar het heeft me ook laten zien dat ik eigenlijk zo helemaal niet wil werken. Ik wil mijn tijd niet steken in verhalen die de lezer in een al overmatig op consumptie gerichte maatschappij nog meer laat kopen. Ik wil mijn tijd niet steken in het promoten van online cursussen, schijnbaar voor jouw eigen bestwil en immens geluk, terwijl ik ze eigenlijk maar een pleister op de wond van een gebroken maatschappij vind.


Dus ben ik al een tijdje op zoek naar antwoorden op vragen zoals: hoeveel tijd besteed ik uit en voor hoeveel geld? Wil ik wel geld voor mijn tijd? En waaraan wil ik echt mijn tijd besteden?


Stiekem zit ik eigenlijk al veel langer in dit proces. Na het eindigen van mijn eerste lange relatie in 2008 heb ik bijvoorbeeld geen nieuw huis gekocht, maar ben ik vanwege het geld dat uit onze gezamenlijke hypotheek ineens op mijn bankrekening stond minder uren gaan werken. Het leek me logischer. Ik ging wonen in klein huis, met minder spullen die om aandacht vroegen en dus ook om minder tijd en geld.


Op dat moment voelde ik me maar een rare. Een soort van pionier op zoek naar andere manieren om toch te hebben wat ik zou willen: gelukkig zijn.


Maar alles wat ik toen wilde was in ruil voor tijd: wilde ik een nieuwe auto, moest ik meer werken om het geld daarvoor te verdienen en dus ook meer van mijn eigen tijd inleveren. Wilde ik een groter huis, dan kreeg ik ook een hogere hypotheek, wat resulteerde in meer uren werken om dat te kunnen betalen. Toen ik een grote reis wilde maken, slokte dat in vier weken een groot deel van mijn spaargeld op.


Tijd vs Geld

We zeggen heel makkelijk tijd is geld, maar ik denk dat we in werkelijkheid bedoelen dat geld tijd is. Want als ik graag geld op mijn bankrekening heb staan, moet ik daarvoor een deel van mijn tijd inleveren. Ik besloot het anders te doen en schreef me in voor een cursus die me beloofde dat ik met weinig inzet toch veel kon verdienen. Na drie uur luisteren naar iemand die het alleen over geld had en steeds met vijf cijferige getallen gooide, voelde ook dat heel leeg. Het voelde alsof het voorbij ging aan wat ik echt wilde: iets van waarde leveren.


Een tiental jaren vooruit in de tijd, na jaren van alles oppakken wat maar voorbij kwam, kom ik tot de conclusie dat SEO teksten schrijven niet meer past omdat de waarde die ik met schrijven wil geven niet in geld is uit te drukken. Ik zoek namelijk naar diepgang, connectie en eerlijkheid. Deze drie blijken voor mij goud.


Goudeerlijke Vragen

Dus zit ik in een overgang, draait mijn leven wederom meer naar waar het voor mij uiteindelijk wel om gaat en vraag ik me af: wat als mijn tijd goud waard is?


Als mijn tijd goud waard is, wat pak ik dan nog op? Hoe deel ik dan mijn dagen in? Waar zeg ik dan nog ja op? En wat laat ik dan los?


En als jouw tijd goud waard is, wat pak jij dan nog op? Hoe deel jij dan je dagen in? Waar zeg jij dan nog ja op? En wat laat je dan los?


Laat het me weten in de opmerkingen hieronder.


Van mijn hart naar het jouwe:


Liefs,

Daphne


Trouwens, ik volg al een tijdje Cal Newport, hij schreef een boek over zijn sociale media detox en verschillende manieren van werken die in mijn ogen veel natuurlijker zijn. Je vindt al zijn informatie op zijn website (juist en dus niet op instagram, facebook en twitter!): calnewport.com

28 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven
inschrijven blog.jpg

Leuk, je reist mee!

Ik ben Daphne

 

Met een theelepel vol compassie pen ik hier mijn gedachtes en gevoelens over onze wereld neer. Maar hier vind je geen zoete koekjes en wollige small talk. Ook krijg je mijn columns niet op een vast moment in je digitale brievenbus.  

 

Ik neem ik je namelijk mee naar donkere dieptes, naar de plaatsen waar niet zo velen durven gaan. En deel ik met jou de eigen-wijsheid die ik daar vond. 

Ben je er klaar voor?

 

Reis dan met me mee. Vul hieronder je e-mailadres in en verken met mij een andere kant: van jezelf, de ander, de wereld.

Ik zie je daar!

bottom of page