top of page
  • Foto van schrijverDaphne Helvensteyn

Vertrouw je gevoel

Bijgewerkt op: 20 aug. 2022

Wat een rust. Bijna geen mails in mijn inbox, whatsapp is even stil en buiten houdt de aarde haar adem in om in de lente met volle vreugde weer te ontwaken. Het moment van groei en bloei, van drukke bijen en van naar buiten treden.



"Leven in de wereld vanuit onze kracht, vereist veel meer van ons dan afleiding, vermijding en toegeven aan. Als je gemoedsrust en een bestemming wilt hebben, moet je het zoeken naar een uitweg loslaten en in plaats daarvan omdraaien en de weg naar binnen vinden." - Steven Hayes

Maar nu mag ik nog lekker in mijn met kaarsjes verlichte holletje kruipen, kacheltje aan, dekentje om. Deze tijd van het jaar is voor mij altijd een beetje heilig. Niet door alle feestdagen, nee, die zijn eigenlijk altijd te druk. Het heilige aan deze tijd voor mij is de stilte. Het nog niks hoeven. Van oudsher is deze tijd dan ook de tijd van retrospectie, reflectie en vooruitzien. En stilte helpt me daarbij. In de afgelopen maanden heb ik onderzocht waaruit vertrouwen bestaat en welke stappen ik daarvoor heb genomen. Maar een ding viel me elke keer weer op dat er steeds een belangrijke eigenschap terug kwam. Een eigenschap die als het er op aankomt eigenlijk heel moeilijk is, ondanks dat ik zeg het zo goed te kunnen. En dat is voelen, diep voelen van emoties, gevoelens, mijn lichaam, de ruimte en connectie. Deze tijd van het jaar, met zijn donkere dagen en lange nachten, leent zich uitstekend om te voelen. Om te voelen wat er in me omgaat heb ik namelijk maar twee dingen nodig. Stoppen en stil zijn. Om zo mijn aandacht naar binnen te richten en de connectie met mezelf te verdiepen. Dit is de weg naar binnen te vinden.

"Wees belachelijk nieuwsgierig naar de rauwe sensaties in je hoofd, je keel, je borst en je buik. Adem de sensaties in. Laat ze dansen, tintelen, pulseren, hoe ongemakkelijk of intens ze ook zijn." - Jeff Foster

En nieuwsgierig te zijn naar wat ik daar vind. Want van binnen is er een rijke wereld aanwezig, die me zoveel kan brengen. Ik ontdek er mijn intuïtie, mijn innerlijke kennis, mijn innerlijke autoriteit. En mijn thuis. Nieuwsgierig zijn naar mijn diepe innerlijke wereld, maar ook enorm eerlijk naar mezelf zijn. En dat kan pijnlijke dingen boven brengen, dingen die ik liever niet zag, dingen die ik liever niet heb. Maar de zachte stilte van de diepe winter gooit daar een mantel van warme liefde overheen. In deze stille acceptatie van wat er is, zonder oordeel, komt er ook heling.

"Alle gevoelens zijn geldig en natuurlijk. Alle gevoelens zijn jouw lieve kinderen. Woede, verdriet, schaamte, angst; je hebt ze lang geleden met vreugde voortgebracht." - Jeff Foster

En door deze heling kom ik thuis, thuis bij mezelf. Omdat ik eindelijk kan zijn wie ik echt ben. En als ik me thuis voel bij mijzelf, echt thuis, daar waar ik geen oordeel meer hebt op hoe ik ben of doe, op wat mijn keuzes zijn en hoe ik in de wereld sta. Dan heb ik geen bevestiging van anderen meer nodig, dan vind ik alle antwoorden bij mezelf, dan vind ik ook weer mijn innerlijke glimlach. Dan is er het diepe innerlijke vertrouwen. Mag je deze tijd van stilte, van ingehouden adem gebruiken om met die inademing mee naar binnen te keren en te voelen, te voelen wat in het oude jaar achter mag blijven, wat naar het nieuwe jaar mee mag komen en wat er in 2021 geboren mag worden. Ik wens je een sprankelend en vreugdevol jaar, een jaar waarin je jezelf weer heel mag voelen. Een jaar van thuiskomen bij jezelf, een jaar vol vertrouwen.

"Het was toen ik stopte met het zoeken naar een thuis bij anderen en het fundament van een thuis bouwde in mezelf, dat ik ontdekte dat er geen diepere wortels zijn dan die tussen een geest en een lichaam die besloten hebben heel te zijn." - Rupi Kaur

Liefs,

Daphne


18 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Zachtheid

inschrijven blog.jpg

Leuk, je reist mee!

Ik ben Daphne

 

Met een theelepel vol compassie pen ik hier mijn gedachtes en gevoelens over onze wereld neer. Maar hier vind je geen zoete koekjes en wollige small talk. Ook krijg je mijn columns niet op een vast moment in je digitale brievenbus.  

 

Ik neem ik je namelijk mee naar donkere dieptes, naar de plaatsen waar niet zo velen durven gaan. En deel ik met jou de eigen-wijsheid die ik daar vond. 

​

Ben je er klaar voor?

 

Reis dan met me mee. Vul hieronder je e-mailadres in en verken met mij een andere kant: van jezelf, de ander, de wereld.

​

Ik zie je daar!

bottom of page